luni, 28 decembrie 2009

Conducerea Aeroportului cercetată penal

Conducerea Aeroportului Internaţional Chişinău s-a ales cu dosar penal, după ce Procuratura Generală şi Centrul Anticorupţie au constatat utilizarea frauduloasă a banilor publici la instalarea sistemului de securitate în aeroport.
Potrivit procurorilor, în urma unui control s-au relevat încălcări la compartimentul legalităţii gestionării patrimoniului statului. Astfel, în lipsa unei licitaţii, responsabili de la Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile şi ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” au dispus furnizarea şi instalarea sistemului de securitate companiei din Israel „SBC Aviation LTD”, (întreprindere fiică a companiei „Supercom LTD” ce a livrat Ministerului Dezvoltării Informaţionale utilaj pentru confecţionarea paşapoartelor).

Procurorii susţin că deşi initial, termenul şi suma contractului erau de 18 luni şi 13,8 mln USD, ulterior durata lucrărilor s-a extins la 10 ani şi la o valoare de 30 mln USD.
Temeiul selectării firmei israeliene în lipsa licitaţiei, a  constituit abrogarea, de către directorul ASAC, Valentin Vizant, la 3 aprilie 2007 a unor acte departamentale potrivit cărora achiziţia mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor de către întreprinderile de stat în domeniul aviaţiei civile se efectua prin licitaţie.
Urmare încălcărilor depistate, Procuratura Generală a dispus începerea urmăririi penale pe faptul delapidării averii străine în proporţii deosebit de mari de către factorii de decizie ai Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, ÎS „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi companiei „SBC Aviation LTD”.
Anterior JURNAL  a scris că la sfârşitul lunii martie 2009, la Aeroportul Internaţional Chişinău a fost lansat noul sistem de asigurare a securităţii aeronautice realizat de către Concernul „Elbit Systems Ltd” din Israel ce aparţine lui Samuel Roitman, patronul rutei Chişinău - Tel Aviv. Evenimentul a avut loc în toiul campaniei electorale cu participarea ex-preşedintelui Vladimir Voronin. Însuşi sistemul de securitate aeronautică a costat circa 7,6 milioane dolari. Conform contractului semnat în aprilie 2007, Aeroportul Internaţional Chişinău se obliga însă să achite timp de 10 ani peste 30 milioane de dolari.
Tranzacţia s-a făcut prin intermediul unei firme intermediare SBC Aviation Ltd, în spatele căreia, potrivit surselor JURNALULUI, se aflau persoane influente din stat. Prin intermediul acestei firme şi datorită presiunilor de sus, a fost posibilă vânzarea a 16 staţii biometrice, (e vorba de 16 computere dotate cu software – n.r.) la un preţ de circa 6, 1 milioane dolari sau circa 68 de milioane de lei (!). Preţul real al acestor staţii, potrivit specialiştilor, e de circa patru ori mai mic.

Proiectul a fost avizat de Morei, Ursu, Molojen, Vizant şi Ostafii
Proiectul a fost examinat şi avizat în cadrul unei şedinţe speciale cu participarea lui Ion Morei, secretar al Consiliului Suprem de Securitate, Ion Ursu, director al SIS, Vladimir Molojen, MDI, Valentin Vizant, director ASAC şi Victor Ostafii.
Roman Podcorâtov: Am solicitat organizarea unui tender
Roman Podcorâtov, actualul director general al Aeroportului Internaţional Chişinău a declarat că activa în acea perioadă în cadrul ASAC şi a propus de mai multe ori să fie organizat un tender, au existat şi scrisori înaintate Guvernului.
Podcorâtov: Proiectul era sub controlul strict a lui Vladimir Voronin
Guvernul n-a ţinut cont de solicitări şi insista să continuăm colaborarea cu această companie israeliană. Implementarea proiectului s-a aflat sub controlul strict al preşedintelui Vladimir Voronin, a spus actualul director al Aeroportului.
Podcorâtov: Au existat scrisori secrete referitor la acest proiect
Ex-premierul Vasile Tarlev şi Consiliul Suprem de Securitate cerea să urgentăm implementarea proiectului. A existat o amplă corespondenţă, inclusiv o scrisoare secretă trimisă pe adresa ASAC, de care Aeroportul nu dispune, sau nu a avut acces la ea.